médiaszereplés

Orbán Viktor katonai repülőgépes útjairól beszélt Erdélyi Katalin a Klubrádióban

Az Átlátszó birtokába került keretmegállapodás szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség tavaly állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal. A Miniszterelnökség kvázi megrendeli az utakat, a honvédség teljesíti, és a tárcák évente számolják el egymással a költségeket. Főszerkesztő-helyettesünk az Esti Gyors című műsorban arról beszélt, hogy ezekkel a repülőutakkal az a baj, hogy sumákolnak velük és 30 évre titkosították a részleteket.

A Magyar Honvédség 2018 februárjában vásárolt két darab Airbus A319 típusú repülőgépet (lajstromjelük 604 és 605), amelyeket hivatalosan katonai csapatszállítónak vettek. 2018 nyarán beszereztek két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet (lajstromjelük 606 és 607) is, amit a honvédség „többcélú szállító- és futárgéptípusnak” nevez.

Orbán Viktor miniszterelnök a kezdetektől használja a honvédségi repülőgépeket, amelyek számos egzotikus helyen jártak beszerzésük óta, de „honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból” 30 évig titkos, hova kit vittek a repülők és miért. Idén nyáron például Donald Trump volt amerikai elnököt és szimpatizánsai rendezvényét is az egyik honvédségi Falcon fedélzetén látogatta meg Orbán, de felmerült a gyanú, hogy nyaralni is ez a gép vitte.

Nemrégiben birtokunkba került egy szerződés, amelyet tavaly nyáron írt alá a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM). A megállapodás rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.

Itt a szerződés, melynek keretében Orbán Viktor különjáratnak használhatja a katonai repülőgépeket | atlatszo.hu

Az Átlátszóhoz eljutott egy keretmegállapodás, amelyet a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött 2021 július elején, alig másfél hónappal az Orbán család római útja előtt. A szerződés nem konkrét utakra vonatkozik, hanem azt rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.

A dokumentum szerint a ME küld egy felkérést a tervezett úticéllal, dátummal és utaslétszámmal, a HM pedig küld egy árajánlatot, és miután azt a ME leokézza, indulhat az út szervezése. Ha pedig lezajlott az utazás, akkor a HM küld egy összesítést a tényleges költségekről, de a repüléseket csak évente egyszer számolja el egymással a két minisztérium.

 

Az üggyel kapcsolatos további részletekről cikkünk szerzője, Erdélyi Katalin a Klubrádió Esti Gyors című műsorának szeptember 21-i adásában beszélt. Főszerkesztő-helyettesünk Szénási Sándor műsorvezetővel beszélgetve elmondta, hogy az más országokban is bevett gyakorlat, hogy az állami vezetőket a honvédség által üzemeltetett kormánygépekkel szállítják. Nálunk azonban az a probléma ezekkel az utakkal, hogy egyrészt hivatalosan nem ismerik el a gépek protokoll-használatát, másrészt nem közölnek információkat a költségekről, ráadásul erős a gyanú, hogy nem csak hivatalos utakra használják a politikusok a légierő repülőit.

Megosztás