médiaszereplés

A közpénznyelő trieszti kikötőprojektről beszélt a Klubrádióban Erdélyi Katalin

A magyar kormány 2020 végén vette meg egy volt olajfinomító területét az olaszországi városban, és eltökélt szándéka, hogy kontérhajók fogadására alkalmas teherkikötővé alakítsa. A beruházás még sehol sem tart, de a projektre létrehozott állami cég évek óta nyeli a közpénzt, a megvalósíthatósági tanulmányt pedig titkolják. A részletekről az Átlátszó főszerkesztő-helyettese Pálinkás-Szüts Róbert műsorvezetővel beszélgetett a Klubrádió reggeli műsorában.

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter és Matteo Salvini akkori olasz belügyminiszter 2019. július elején jelentette be, hogy Magyarország „tengeri kikötőt létesít” a Budapestről alig hatórás autóúttal elérhető olasz városban, Triesztben. A magyar kormány végül 2020 végén vette meg egy volt olajfinomító területét és a kikötői koncessziót összesen kb. 10 milliárd forintért.

Az ügylet miatt már 2019-ben létrehoztak egy állami céget, a Külügyminisztérium alá tartozó Adria Port Zrt.-t. A vállalat azóta is csak nyeli a közpénzt: 2022 végéig 1 milliárd forint veszteséget „termelt” az adófizetőknek. Ez persze nem meglepő annak fényében, hogy a havi 2 millió forintot kereső vezérigazgató mellett tavaly további 8 alkalmazottja is volt, havi 1 millióért bérelnek cégautókat, fenntartanak egy-egy irodát Budapesten és Triesztben is, továbbá számtalan tanácsadónak fizetnek ismeretlen összegeket.

Az viszont már meglehetősen elgondolkodtató, hogy az Adria Port Zrt. csak a trieszti terület 2020-as megvásárlását követően, 2021 januárjában írt ki közbeszerzést a tervezett olaszországi kikötő megvalósíthatósági tanulmányára. Vagyis úgy tűnik, hogy a kormány előzetesen nem gondolkodott azon, hogy pontosan mit is kezdenek majd az elhagyott olajfinomítóval, miként lesz abból teherkikötő, és mennyi (köz)pénzbe fog kerülni az elhagyott ipartelep kármentesítése, majd fejlesztése.

A tendert végül 2021 májusában hét ajánlattevő közül a PricewaterhouseCoopers (PwC) Magyarország Kft. nyerte nettó 445 ezer eurós (akkori árfolyamon 160,2 millió forintos) ajánlattal. A cég feladata az volt, hogy „egy műszakilag megvalósítható és kereskedelmi szempontból előnyös fejlesztési tervet és üzleti modellt” mutasson be.

Azonban hiába kértük ki közadatigénylésben a PwC által készített tanulmányt, az Adria Port Zrt. nem adta ki arra hivatkozva, hogy döntéselőkészítő adat és üzleti titok. Ezzel az érveléssel természetesen nem értünk egyet, hiszen a vonatkozó kormánydöntések már egyértelműen megszülettek a fejlesztésről, és üzleti titok sem lehet az egész dokumentum, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk az ügyben.

Cikkünk szerzője, Erdélyi Katalin a Klubrádió Reggeli Gyors című műsorának augusztus 25-i adásában beszélgetett a témáról Pálinkás-Szüts Róbert műsorvezetővel. Az Átlátszó főszerkesztő-helyettese elmondta az adásban, hogy egyelőre még a Mészáros Lőrincék által használt jachtok sem tudnának kikötni a trieszti területen, mert annak vize rendkívül sekély, tehát a teherkikötővé alakításhoz nagy mennyiségű mederkotrásra is szükség lesz.

 

Erdélyi Katalin arról is beszélt, hogy a beruházás részletei az olasz sajtóban jelentek meg: a 200 millió eurós összköltségből valószínűleg 155 milliót (kb. 65 milliárd forint) fog állni a magyar kormány. Idén júliusban a trieszti hatóság pedig jóváhagyta a terveket, és talán hamarosan végre el is kezdődhet a projekt – ám kollégánk szerint könnyen elképzelhető, hogy a végére a sokszorosára fog drágulni, ahogy annyi más beruházás esetében is történt már.

Megosztás